במרחב פתוח: טיפוס על עץ

פורסם 17 בינואר 2017 בקטגוריה בלוג

פעם ילדים היו מטפסים על עצים. העצים היו חלק מגן המשחקים. קשר עם עץ מספק הזדמנות התפתחותית אדירה. מוזר לי שאני צריך לכתוב על זה. אבל הסביבה שבה ילדים היום מתפתחים היא כל כך סינטתית, מבוקרת וחסרה שנוצר צורך להזכיר את זה. וכן, אני משוכנע שיש ילדים וילדות שעבורם היעדר העושר הלימודי, החוויתי והרוחני שמזמן הקשר עם העץ יוצר אזורי התפתחות מתים: גופניים ורגשיים. מה עושים ילדים וילדות אלה בתוך החוסר הלא מודע הזה? מפנים את האנרגיה שלהם לעניינים מתים…

אני מאמין שבעבודתי עלי לאפשר לכל אחד להגיע לקשר עם מהותו שלו הייחודית, החד-פעמית. לאפשר ביטויה ודרכים למימוש הפוטנציאל הגלום בה. לכן כאשר ילד ניגש אלי ומבקש לטפס על עץ אני מלמד אותו. לעיתים דרוש קסם מתווך שבעזרתו הוא  הוא גם מצליח. טיפוס על עץ היא פעולה מורכבת ביותר. אני לא מכיר עוד הרבה פעולות שמידת ההנאה, הסיפוק והאושר שהן גורמות משתווה או דומה לאלו שמתעוררות מבטיפוס על עץ. זכורה לי שנה בה עבדתי בבי"ס יסודי בנתניה שלמדו בו ילדים אתיופיים רבים. בחצר ביה"ס עמד עץ פיקוס. האפשרות לטפס עליו הייתה מוכחדת בתוכם. כי זה מסוכן, לא מותר ע"י המבוגרים, מלוכלך, לא רציני, בזבוז זמן וכו'. התחלתי ללמד אותם. כשהם אמרו שהם לא יכולים או לא מצליחים העמדתי אותם עם הפנים לגזע והצעתי להם לבקש מהעץ: "עץ עץ, אני מבקש לטפס עליך, עץ עץ תלמד אותי איך לטפס עליך, עץ עץ תעשה לי מקום בין הענפים שלך". כשסיימו להגיד את הדברים האלה אמרתי להם: "עכשיו תנסו". והם היו מצליחים, דיי בקלות. יום אחד המגשרת הקהילתית הבין-תרבותית, ממוצא אתיופי, ..יצאה בשמלתה, על עקביה הגבוהים, לחצר וראתה אותנו. בארשת שהיו מעורבות בה פליאה, חוסר אמון וכמיהה נוסטלגית היא אמרה שככה היא גדלה בכפרה. והיום היא לא מרשה זאת לילדיה.

תחשבו על החלקים המשחקיים, הדמיוניים והארכיטיפיים שמתעוררים בעת טיפוס על עץ. תחשבו על ילד יחיד שמקנן על עץ ועל להקת ילדים…

הכנתי כאן רשימה חלקית לגמרי של הערכים  והתועלות שבטיפוס על עצים: זיהוי אפשרות, הצבת מטרה, גיוס המשאבים הגופניים ונפשיים הדרושים, ניתוח אפשרויות, בחירת מהלך, מדידת כוח, התמודדות עם ספק ופחד, ויסות גופני, ויסות רגשי, קואורדינציה, למידת זהירות, הימנעות מסכנה, העזה, פיתוח דמיון, המצאת סיפור, הוכחת יכולת ממשית, סיפוק, סיפוק, שמחה והנאה.

אנא הכינו רשימה משלכם ושילחו אלי כדי שניצור רשימה שגובהה משורש ועד צמרת.